Musicaantiqva

Un lugar para hablar de música y de otras cosas
 
ÍndiceÍndice  PortalPortal  FAQFAQ  RegistrarseRegistrarse  Grupos de UsuariosGrupos de Usuarios  Conectarse  

Comparte | 
 

 Obituarios

Ver el tema anterior Ver el tema siguiente Ir abajo 
Ir a la página : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Siguiente
AutorMensaje
Bellerofonte

avatar

Cantidad de envíos : 17947
Ubicación : 25 Brook St. - London - England
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Obituarios   Dom Ene 25, 2009 7:23 pm

Tessa Bonner.

http://www.telegraph.co.uk/news/obituaries/4317619/Tessa-Bonner.html

_________________
Esto es lo que tengo que decir sobre la obra de Bach: escuchadla,
interpretadla, amadla, veneradla y callaos la boca (Albert Einstein)
Volver arriba Ir abajo
agujerezo

avatar

Cantidad de envíos : 3094
Fecha de inscripción : 05/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Miér Oct 13, 2010 9:09 am

Joan-Sutherland


http://ecodiario.eleconomista.es/cultura/noticias/2515794/10/10/Muere-la-gran-soprano-Australiana-Joan-Sutherland.html
Volver arriba Ir abajo
Fray Gerundio



Cantidad de envíos : 1367
Fecha de inscripción : 15/04/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Miér Oct 13, 2010 6:50 pm

agujerezo escribió:
Joan-Sutherland


http://ecodiario.eleconomista.es/cultura/noticias/2515794/10/10/Muere-la-gran-soprano-Australiana-Joan-Sutherland.html

Era como un armario de tres cuerpos.


Un saludo.
Volver arriba Ir abajo
Bellerofonte

avatar

Cantidad de envíos : 17947
Ubicación : 25 Brook St. - London - England
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Miér Oct 13, 2010 7:18 pm

Lo más curioso del caso es que, según cuentan, el apodo de "La Stupenda" se lo ganó a principios de los 60 después de cantar una Alcina handeliana en La Fenice.

Eso confirma mi teoría de que los aficionados a la ópera no tienen ni puta idea de música o están sordos.

Cada vez que escucho la Athalia que hizo con Hogwood me entran pesadillas. Esta buena mujer se ha muerto sin saber cómo se cantaba en el siglo XVIII.

_________________
Esto es lo que tengo que decir sobre la obra de Bach: escuchadla,
interpretadla, amadla, veneradla y callaos la boca (Albert Einstein)
Volver arriba Ir abajo
Simpson

avatar

Cantidad de envíos : 3813
Fecha de inscripción : 14/02/2009

MensajeTema: Re: Obituarios   Jue Oct 14, 2010 2:36 am

Hombre, B., eso no lo sabe nadie. Ahora bien, esas pesadillas con Athalia también las tuve yo. Qué horror.
CS
Volver arriba Ir abajo
cornodibasetto

avatar

Cantidad de envíos : 6066
Ubicación : Lima - Perú
Fecha de inscripción : 20/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Vie Oct 15, 2010 9:41 pm

Es curioso. Cuando vi la noticia, lo primero que recordé fue su participación en Athalia. Quiérase o no, JS tiene su lugar en la discografía HIP.

QEPD, Dame Sutherland.

Volver arriba Ir abajo
SIROE

avatar

Cantidad de envíos : 196
Ubicación : Iquique, Chile.
Fecha de inscripción : 23/10/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Dom Oct 17, 2010 3:05 am

cornodibasetto escribió:
Es curioso. Cuando vi la noticia, lo primero que recordé fue su participación en Athalia. Quiérase o no, JS tiene su lugar en la discografía HIP.

QEPD, Dame Sutherland.


... y no os olvidéis de su Cleopatra, en el Giulio Cesare versión Sesto-tenor. Wink
Volver arriba Ir abajo
http://www.geocities.com/osvaldo_castro/
cornodibasetto

avatar

Cantidad de envíos : 6066
Ubicación : Lima - Perú
Fecha de inscripción : 20/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Dom Oct 17, 2010 4:27 am

Eso, evidentemente, no lo conozco.
Volver arriba Ir abajo
SIROE

avatar

Cantidad de envíos : 196
Ubicación : Iquique, Chile.
Fecha de inscripción : 23/10/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Oct 19, 2010 5:20 pm

cornodibasetto escribió:
Eso, evidentemente, no lo conozco.

Yo no tengo el LP, creo que aún tengo un cassette con algunas pistas de la ópera en cuestión. Más que nada por el aria de Sesto (tenor) "Sperai ne m'ingannai".

Sería bueno si alguien más experto pudiera convertirlo de LP a mp3, para compartirlo.

Saludos,
Volver arriba Ir abajo
http://www.geocities.com/osvaldo_castro/
SIROE

avatar

Cantidad de envíos : 196
Ubicación : Iquique, Chile.
Fecha de inscripción : 23/10/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Oct 19, 2010 5:24 pm

Et voilà, algo es algo:

http://www.mp3eagle.com/sperai_n_mingannai_sesto_track2426019/
Volver arriba Ir abajo
http://www.geocities.com/osvaldo_castro/
agujerezo

avatar

Cantidad de envíos : 3094
Fecha de inscripción : 05/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Miér Oct 20, 2010 1:25 pm

SIROE escribió:
cornodibasetto escribió:
Es curioso. Cuando vi la noticia, lo primero que recordé fue su participación en Athalia. Quiérase o no, JS tiene su lugar en la discografía HIP.

QEPD, Dame Sutherland.


... y no os olvidéis de su Cleopatra, en el Giulio Cesare versión Sesto-tenor. Wink

Sólo conozco la edición de Alcina con extractos de Julio Cesare (donde sólo hay un aria de Sesto). Si les interesa...

Ojo, que la escucha puede herir sensibilidades

Alcina - Sutherland " Ma cuando tornerai"



Sutherland Cleopatra



Sesto Conrad

Volver arriba Ir abajo
SIROE

avatar

Cantidad de envíos : 196
Ubicación : Iquique, Chile.
Fecha de inscripción : 23/10/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Miér Oct 20, 2010 6:19 pm

Gracias Agujerezo.

Esta es el aria en cuestión:

Aria Sesto (tenor)
Sperai, ne m’ingannai, ch’il mio sangue
un dì saria vendicato senza affanno.
Già mirai l’empi rai d’uno chiusi
e la man mia chiuderà quei del tiranno.
Volver arriba Ir abajo
http://www.geocities.com/osvaldo_castro/
Bellerofonte

avatar

Cantidad de envíos : 17947
Ubicación : 25 Brook St. - London - England
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Feb 28, 2012 8:32 pm

Seguramente habrá algún forense que, como yo, cuando empezaba a escuchar música barroca, tuviera que recurrir a sus grabaciones porque apenas había otra cosa:

MAURICE ANDRÉ

http://www.mundoclasico.com/ed/documentos/doc-ver.aspx?id=43d2cae1-1966-4458-af87-653f259a1da4

Sirvió para que conociéramos algunos de aquellos deslumbrantes conciertos de Fasch o, incluso, de Bach.

Fue el protagonista de una anécdota que no por reiterada me resisto a no contar aquí: al término de una conferencia que acababa de pronunciar, se le acercó uno de los asistentes con un raro artilugio entre las manos y le preguntó: "¿Cree usted que se puede tocar con esto el segundo concierto de Brandemburgo?", a lo cual, con una autosuficiencia propia de mayor empeño, contestó André: "No, por supuesto que no. Es imposible que eso suene".

El raro artilugio era una trompeta nartural y la persona que lo llevaba entre las manos y que le había hecho la pregunta se llamaba Friedemann Immer.

_________________
Esto es lo que tengo que decir sobre la obra de Bach: escuchadla,
interpretadla, amadla, veneradla y callaos la boca (Albert Einstein)
Volver arriba Ir abajo
Simpson

avatar

Cantidad de envíos : 3813
Fecha de inscripción : 14/02/2009

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Feb 28, 2012 8:56 pm

Descansemos en paz. Cool Uy, no, que quedan sus grabaciones. Rolling Eyes
Volver arriba Ir abajo
Ruspoli

avatar

Cantidad de envíos : 3205
Ubicación : Strada del Corallo alla Porta del Palazzo d´Orlando
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Feb 28, 2012 9:11 pm

Bellerofonte escribió:
El raro artilugio era una trompeta nartural[...]

Más bien naturalmente agujereada, pero bueno, admitamos pulpo, que al caso tanto da.
Volver arriba Ir abajo
Simpson

avatar

Cantidad de envíos : 3813
Fecha de inscripción : 14/02/2009

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Feb 28, 2012 9:15 pm

Twisted Evil
Volver arriba Ir abajo
Bellerofonte

avatar

Cantidad de envíos : 17947
Ubicación : 25 Brook St. - London - England
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Jun 05, 2012 11:17 pm

Me acabo de enterar:

Citación :
Soprano Judith Nelson, one of the world’s most famous singers of Baroque music as the early music revival began, died peacefully May 28, at the close of a 12-year battle with Alzheimer’s disease.

Born in 1939 in Evanston, Illinois, Judy (as her friends called her) attended St. Olaf College in Minnesota, where she became a leading singer in its noted choir. When she moved with her husband to Berkeley in 1962, she sang with the UC Berkeley Collegium and the Berkeley Chamber Singers. In 1972, with a UC Berkeley Hertz Fellowship, she began her career as a soloist, traveling in England and continental Europe. She joined the Five Centuries Ensemble, and met Geneviève Thibault de Chambure, who became her Parisian “angel.” She was a founding member of Concerto Vocale, with René Jacobs, William Christie, and Wieland Kuijken, and a soprano soloist with Christopher Hogwood’s Academy of Ancient Music. She made her operatic debut in Brussels in 1979, singing Drusilla in Monteverdi’s L’incoronazione de Poppea with Alan Curtis, a performance repeated at the historic La Fenice in Venice.

In the San Francisco Bay Area, she was one of the founders of the Philharmonia Baroque Orchestra. She sang and recorded often with the orchestra, and its first office was located in her home. She sang on Philharmonia’s debut recording, of Handel’s Apollo and Daphne, as well as in other works by Handel and by her other great love, Purcell. On stage, she sang several operas, including Handel’s Teseo at the Boston Early Music Festival and Sant’Alessio at the Nakamichi Festival in Los Angeles.

Philharmonia’s Music Director Nicholas McGegan remarks of her: “In the Academy of Ancient Music, Judy was a frequent guest soloist, often being paired with her good friend Emma Kirkby. Hearing those two together is one of my fondest memories; they really made you believe that angels could descend from heaven. But though Judy sang like a goddess, she was no diva. She was smart, funny, a wonderfully supportive colleague, and a joy to be with. Whenever she appeared on stage, she also radiated warmth and joy in the music making. It was such an honor to have been able to perform with her and to watch the audience be enthralled by her artistry.”

Judy performed and recorded extensively in Chicago and throughout North America, Mexico, Europe, and Asia, working with major orchestras and performance groups, both local and national, including the Bay Area’s American Bach Soloists and Magnificat, Toronto’s Tafelmusik, and Massachusetts’ Aston Magna Festival.

With harpsichordist Laurette Goldberg and actress Rella Lossy, she formed the Elizabethan Trio. I was invited to join the group, renamed Tapestry. We toured every year with shows combining Renaissance and Baroque music with literature from various countries. She was a splendid colleague and friend. Jonathan Dimmock speaks for me and many other musicians in the following comment: “Her name was synonymous with beauty, with early music style, with youthful fun. Everything about her exemplified grace. Singing was always easy. She enjoyed working with people. She loved to record. She was never in competition with other musicians.”

Judy has some 70 recordings to her credit, including LPs, cassette tapes, and CDs, many with Harmonia Mundi and L’Oiseau-Lyre. Of particular note is her role as first soprano on the Christopher Hogwood Messiah, recorded in Westminster Abbey in 1980 for BBC TV and now released on DVD (the Kultur label). The classical performance magazine Music (January 2012) ranks that recording number 25 in a list of “The 50 Greatest Recordings of All Time.” In September 1989, in recognition of her contributions to music, St. Olaf College conferred upon Judith Nelson the honorary degree of Doctor of Fine Arts.

Judy is survived by her husband, Alan H. Nelson, son Christopher, and daughter Jennifer. She was preceded in death by her father, Virgil Manes, and her mother, Genevieve Ingels Manes. A memorial event will be announced later. Donations in her memory may be made to Alzheimer’s Service of the East Bay in Berkeley, Philharmonia Baroque Orchestra, or your local hospice services.

Anna Carol Dudley is a singer, teacher, UC Berkeley faculty emerita, San Francisco State University lecturer emerita, and director emerita of the San Francisco Early Music Society's Baroque Music Workshop.

Requiescat in pace.


_________________
Esto es lo que tengo que decir sobre la obra de Bach: escuchadla,
interpretadla, amadla, veneradla y callaos la boca (Albert Einstein)
Volver arriba Ir abajo
Simpson

avatar

Cantidad de envíos : 3813
Fecha de inscripción : 14/02/2009

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Jun 05, 2012 11:45 pm

Me da mucha pena porque le tengo cariño especial a su mesías con Hogwood.
CS
Volver arriba Ir abajo
cornodibasetto

avatar

Cantidad de envíos : 6066
Ubicación : Lima - Perú
Fecha de inscripción : 20/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Miér Jun 06, 2012 2:05 am

Ídem.
Volver arriba Ir abajo
Bellerofonte

avatar

Cantidad de envíos : 17947
Ubicación : 25 Brook St. - London - England
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Lun Abr 15, 2013 12:05 pm

Lo meto aquí porque, aunque no fue un especialista en música antigua, sí dirigió un buen número de oratorios y pasiones del periodo barroco. Me refiero a Colin Davis, fallecido la pasada noche:

Citación :
It is with extreme sadness that I heard of the death of Sir Colin Davis last night at the age of 85. He held positions with several orchestras and opera houses, including the BBC Symphony Orchestra, the Royal Opera House, and the Staatskapelle Dresden, but for me and I’m sure for many others, the most notable of his associations was with the London Symphony Orchestra. Davis first conducted the LSO in 1959, and ended up being their longest-serving principal conductor (from 1995-2006). Any attempt by me to sum up his distinguished conducting career will inevitably seem trite and incomplete, so I thought I would pick some highlights that have meant a lot to me over the years.

It’s rather hard to know where to start, as there are so many treasures. Of course, he was well-known as an ardent champion of Berlioz, Sibelius, and Tippett, and he made many exceptional recordings of the music of all three. He recorded extensively for LSO Live; indeed the label’s first releases were his performances of Dvořák’s Eighth and Ninth Symphonies, and they remain amongst the finest accounts (his recording of Symphony No. 8 was first choice in BBC Radio 3’s Building a Library back in 2011).

His range of recordings was impressive indeed, from Handel to James MacMillan, and even in his later years he was still adding new works to his repertoire, such as the symphonies of Carl Nielsen. What impressed me above all was his attention to detail: he often brought out tiny little touches in the score that passed most others by, or did something just a little bit differently to everyone else, making it seem as if I were hearing the piece for the very first time. I think of him as an extremely fine Elgarian, for example, and although he was sometimes criticised for the occasional slow tempo (such as the opening of the First Symphony, or the closing “Softly and Gently, Dearly-Ransomed Soul” from The Dream of Gerontius), his masterly sense of phrasing meant that even such measured speeds never dragged or felt plodding.

In my opinion, though, perhaps his most magnificent recording is a simply stunning disc of William Walton’s First Symphony. I didn’t know the piece beforehand, and when I heard it I was knocked back in amazement, both by the work itself but also Davis’s account of it. The cover image for the recording is an erupting volcano, and I can't think of a more appropriate picture: with terrific playing from the LSO, this is a searing, volatile recording of such passion that it immediately catapulted the symphony to the top of my list of favourite pieces.

Davis was equally at home in the opera house. I revere his recording of Mozart’s Così fan tutte with Dame Janet Baker and Montserrat Caballé, in which he made the music sparkle from start to finish. I also don't think I've ever heard more truly joyous performances than his accounts of Verdi's Falstaff (again on LSO Live), and Humperdinck’s Hänsel und Gretel with Ann Murray and Edita Gruberová in the title roles. Berlioz looms large here, with outstanding recent recordings of Les Troyens, Benvenuto Cellini, and Béatrice et Bénédict. I’m looking forward immensely to hearing his live recording of Weber's Der Freischütz, recorded last year and due out later this month. I wasn’t at the concert, but I have no doubt that the recording will display his usual combination of insight, thrilling drama and astonishing musicality, the mark of everything he conducted.

As a final note, I hope I will be allowed the indulgence of a personal recollection: I never met him, but I did correspond with him once several years ago after he had conducted a particularly mesmerising performance of Beethoven’s Ninth Symphony with the LSO at the BBC Proms. I wrote to him afterwards to say how extraordinary I thought the concert had been. Having no address for him, I merely sent it to him care of the Barbican, and therefore never expected it would even reach him, but I was amazed and touched to receive, a few weeks later, a hand-written reply, thanking me for my letter and saying how gratified he was that “something had got across”. Not only a superlative musician, then, but a gentleman: he shall be greatly missed.

You can browse all of his currently available recordings here; below are links to some of the recordings I have mentioned above.

_________________
Esto es lo que tengo que decir sobre la obra de Bach: escuchadla,
interpretadla, amadla, veneradla y callaos la boca (Albert Einstein)
Volver arriba Ir abajo
cornodibasetto

avatar

Cantidad de envíos : 6066
Ubicación : Lima - Perú
Fecha de inscripción : 20/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Mar Abr 16, 2013 3:09 am

Bueno, y han saludado al mundo tres teclistas, en un lapso de tiempo relativamente corto: Marie-Claire Alain, Harvey Lavan (Van) Cliburn y Rafael Puyana. ¿Cuando son uno son tres?
Volver arriba Ir abajo
Ruspoli

avatar

Cantidad de envíos : 3205
Ubicación : Strada del Corallo alla Porta del Palazzo d´Orlando
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Lun Dic 23, 2013 7:44 pm

El diecinueve falleció Winton Dean, quizá el mayor especialista en Handel de los últimos cien años.

Comunicado del London Handel Institute:


Winton Dean (1916-2013)

The Handel Institute regrets to announce the death, on Thursday 19 December, at the age of 97, of the distinguished Handel scholar Winton Dean. Dean’s interest in Handel was stimulated at Cambridge during the 1930s by staged performances of the composer’s oratorios. His book on Handel’s Dramatic Oratorios and Masques (1959) established him as the foremost Handel scholar of his generation and was followed by two magisterial volumes on the composer’s operas (1987 and 2006), the first a collaboration with J. Merrill Knapp. The funeral will take place at Hambledon (Surrey) church on Friday 10 January at 11.30 am. An appreciation of Dean’s life and work will appear in the Spring 2014 issue of the Newsletter of the Handel Institute, of which he was a founder-member and a benefactor.
Volver arriba Ir abajo
Bellerofonte

avatar

Cantidad de envíos : 17947
Ubicación : 25 Brook St. - London - England
Fecha de inscripción : 28/08/2006

MensajeTema: Re: Obituarios   Sáb Dic 28, 2013 3:43 pm

Con retraso, me hago eco del fallecimiento de Maurizio Naddeo el pasado 1 de diciembre:

http://www.musicaantigua.com/adios-a-maurizio-naddeo/

_________________
Esto es lo que tengo que decir sobre la obra de Bach: escuchadla,
interpretadla, amadla, veneradla y callaos la boca (Albert Einstein)
Volver arriba Ir abajo
Simpson

avatar

Cantidad de envíos : 3813
Fecha de inscripción : 14/02/2009

MensajeTema: Re: Obituarios   Sáb Dic 28, 2013 4:14 pm

Vaya... No podía ser mayor.
Volver arriba Ir abajo
agujerezo

avatar

Cantidad de envíos : 3094
Fecha de inscripción : 05/11/2008

MensajeTema: Re: Obituarios   Lun Dic 30, 2013 8:27 am

Bellerofonte escribió:
Con retraso, me hago eco del fallecimiento de Maurizio Naddeo el pasado 1 de diciembre:

http://www.musicaantigua.com/adios-a-maurizio-naddeo/


 Shocked 
Volver arriba Ir abajo
Contenido patrocinado




MensajeTema: Re: Obituarios   

Volver arriba Ir abajo
 
Obituarios
Ver el tema anterior Ver el tema siguiente Volver arriba 
Página 1 de 6.Ir a la página : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Siguiente
 Temas similares
-
» Obituarios
» Obituarios

Permisos de este foro:No puedes responder a temas en este foro.
Musicaantiqva :: Música :: Música Antigua-
Cambiar a: