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 Contratenores

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Bellerofonte

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MensajeTema: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 2:46 am

Reconozco que la apertura de este hilo es un tanto provocadora. Sobre todo, hacia Ruspoli. Pero es que he descubierto esta joyita hace bien poco y no podía mantener el secreto durante más tiempo.

A ver, lo haremos a modo de trivial: ¿Cómo se llama este pimpollo?

Les dejo unas fotos suyas. Si con ellas no se les ponen los pelos de punta cual escarpias, les añado también un archivo sonoro suyo.

Ah, se me olvidaba, aunque no se lo crean es la nueva sensación canora en esos teatros operísticos de Dios (tipo Metropolitan y esas cosas). El pimpollo dice que no es contratenor, sino "soprano masculino".







(Aunque no se lo crean, el pimpollo es el de la izquierda, el que lleva el velo).

http://www.megaupload.com/?d=SOAD4SLO

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 2:24 pm

"Shupao...": Michael Maniaci (^-^)~~
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Ruspoli

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 4:01 pm

Gracias, Bellerofonte, por acordarse de mí en la apertura de este hilo, ya sabe usted lo que me gusta el falsete. lol!

Les traigo aquí un vídeo en youtube con la sección 'A' del aria "Per questo dolce amplesso" de la ópera Artaserse de Johann Adolf Hasse cantada por un joven contratenor del que ya se ha hablado aquí y del que -me da la impresión- vamos a oír hablar (y cantar) mucho (además, Bellerofonte tiene debilidad por él Wink ): Flavio Ferri Benedetti -Fla para los amigos-, quien este año comienza sus estudios en la Schola Cantorum Basiliensis bajo la dirección de Gerd Türk.

Fla
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Bellerofonte

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 4:19 pm

Caro Ruspoli:

Reconozco que a estas horas del día no soy capaz de discernir si en sus palabras hay ironía o no lo hay, pero le tengo que decir que, en efecto, siento debilidad por Flavio porque sé de su fuerza de voluntad y porque conozco de las dificultades por las que ha pasado en un yermo para la música antigua como es Villarreal. Me parece, además, que tiene una voz muy bonita (ya me pareció la primera vez que lo escuche, hace ya tres o cuatro años) y creo que con una buena docencia en Basilea puede llegar muy lejos.

Para quienes no lo conozcan, añadiré que este muchacho, italiano pero residente en España desde que era un niño de corta edad, hablaba ya cinco o seis idiomas perfectamente cuando tenía 18 años y que casi su formación musical es autodidacta.

Eso sí, lo único que no le perdono a Flavio es la admiración desenfrenada que siente por Manzotti.

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Bellerofonte

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 4:20 pm

Branmabon escribió:
"Shupao...": Michael Maniaci (^-^)~~

Coño, pensé que les iba a resultar más difícil. Evil or Very Mad

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Ruspoli

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 4:29 pm

Bellerofonte escribió:
Reconozco que a estas horas del día no soy capaz de discernir si en sus palabras hay ironía o no lo hay [...]

Ironía la justa, caro Bellero, Flavio tiene toda mi simpatía y apoyo y me alegré mucho de que pudiera ir a Basilea; sé que en usted se operan los mismos sentimientos. Por cierto, le admitieron también en el Real Coservatorio de La Haya, pero optó, lógicamente, por Basilea. En La Haya su profesor habría sido Michael Chance.
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Bellerofonte

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 4:34 pm

Le acabo de mandar un mensaje diciéndole que nos acordamos de él, pero me lo han devuelto (es el que viene como dirección de correo electrónico en su página web). Tenía otra dirección antigua suya, pero no sé si le llegará.

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 4:47 pm

Este es su grupo de Yahoo (en inglés). Si quiere enviarle un mensaje en nombre de la gente del foro, estupendo. Wink

http://launch.groups.yahoo.com/group/flaviofb/
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Castello

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 8:44 pm

Veo que ya se me ha resuelto la duda:

http://www.youtube.com/watch?v=2Kspv_4V0vA

¡Giovanni Battista Bassani!
¿cuál el el parentezco con Orazio?, ¿tiene alguna relación con Augustine Bassano?

Dicha obra se encuentra también en el siguiente CD, creo que ya comentado:

Un saludo.
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Bellerofonte

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MensajeTema: Re: Contratenores   Mar Ago 29, 2006 9:37 pm

Citación :
Bassani, Giovanni Battista

(b Padua, c1650; d Bergamo, 1 Oct 1716). Italian composer, violinist and organist. He is traditionally said to have studied in Venice with Daniele Castrovillari and in Ferrara with Giovanni Legrenzi, maestro di cappella of the Accademia dello Spirito Santo there from 1657 to 1670. The suggestion made by Hawkins, Burney and others that Bassani was Corelli's violin teacher is without foundation although he is likely to have been in touch with Bolognese musicians between early 1675 and 1677. From 1667 he was associated with the Accademia della Morte, Ferrara, where he acted as organist and composed his first oratorios. The libretto of L'Esaltazione di S Croce, performed at the accademy on 7 April 1675, refers to him as ‘già organista della medesima Chiesa’, suggesting that he had already left the position of organist by then. On 3 June 1677 he became a member of the Accademia Filarmonica at Bologna and in the same year he published his op.1, in which he is called ‘maestro di musica e organista’ of the Confraternità della Morte in Finale Emilia, near Modena. In 1680 he was maestro di cappella at the court of Duke Alessandro II della Mirandola, a position he probably accepted shortly after the performance of his oratorio L'Amore ingeniero in S Maria Maddalena there in 1678. On 9 April 1682 he was elected principe of the Accademia Filarmonica, Bologna. Also in 1682 he started participating in the annual celebration of the Accademia Filarmonica in S Giovanni in Monte, contributing several compositions up to 1694. At the end of 1683, probably his most productive year as a composer, he was elected maestro di cappella of the Accademia della Morte, Ferrara, succeeding G.F. Tosi. In 1686 he was appointed maestro di cappella of Ferrara Cathedral; because of his contribution to the musical life of that city he became known as ‘Bassani of Ferrara’. Between 1710 and 1712 he composed 76 services in several cycles for use at Ferrara Cathedral. On 9 May 1712 he was called to Bergamo to direct the music at S Maria Maggiore. He also taught at the music school of the Congregazione di Carità, Bergamo, and continued in both posts until his death.

Bassani's music was prominent in the middle Baroque period in Italy, when the concertato style predominated. His sacred works in this style are typical of those of the Bolognese school of composers in the last quarter of the 17th century, such as G.P. Colonna, G.B. Vitali and G.A. Perti. Perhaps above all he should be recognized for his solo cantatas, both sacred and secular. Yet although he was a prolific composer of other types of vocal music too, his fame has rested chiefly on his trio sonatas for strings. During his lifetime he was celebrated as a violinist. Some even considered his playing superior to Corelli's, a reputation probably enhanced by Burney, who also claimed that no one before him had written quite so idiomatically for the violin.

A sharp contrast between chamber and church sonatas, previously made by Legrenzi, is maintained by Bassani in his two known sets of trio sonatas. His op.1 contains 12 chamber sonatas, in each of which the four dance movements announced on the title-page follow the order given there. However, the number and character of the movements in the 12 church sonatas of op.5 are variable, and they often have polyphonic textures. According to Newman, Bassani's sonatas differ somewhat from Corelli's in that he preferred long unfolding lines to short balanced phrases, and the overall form, especially of the church sonatas, is less well integrated.

Of 13 known oratorios by Bassani to Italian texts the music of only four has survived, and his 13 operas seem to be entirely lost except for 10 arias from Gli amori alla moda. The secular solo cantatas are normally accompanied only by continuo and present a variety of structures, with a preference for da capo and AAB forms. Most of the solo motets are ‘concerted’ with the addition of two violins except in the recitatives, and each begins with a sinfonia. In his masses and psalm settings Bassani was an important exponent of the stile concertato; he worked in the style of Cazzati and Vitali (e.g. the latter's Salmi concertati op.6, 1677).

Bassani often designed sections and movements on a larger time scale than did his immediate predecessors but was less able than Corelli to build convincing forms. His harmonic range, well within the conventions of his time, is narrow, and he seems to have been unable in his use of clichés to avoid a certain monotony, which is accentuated by a lack of strong harmonic drive towards cadences. His choruses, in four or five parts, combine homophony and simple, weighty polyphonic writing that frequently includes telling use of suspensions; as in his sonatas, the orchestral accompaniments to these movements display his natural feeling for the violin. The figurations are based on, but emancipated from, the vocal lines, as in similar works by G.P. Colonna, and the voices are thus given a sonorous halo without the competition of counter-melodies. The writing for solo voices in these works is characteristic of the ‘instrumental’ approach of the period: the precise mechanical patterns, usually in semiquavers, demand vocal agility and brilliance but lack the elegant contours found in, for example, Neapolitan opera.

Citación :
Bassani, Orazio [Orazio della Viola]

(b Cento, c1550; d 8 Nov 1615). Italian instrumentalist and composer. Bassani was a renowned virtuoso of the viola bastarda. He entered the service of the Farnese court at Parma as a viola player on 1 November 1574. His service there was interrupted by a brief period with Cardinal Farnese in Rome in 1583. During the 1580s and 90s the courts of Mantua and Ferrara tried vigorously but unsuccessfully to lure Bassani to their own music establishments. Upon the death of Ottario Farnese in October 1586, Bassani was called to the service of Alessandro Farnese in Brussels, with an annual pension of 300 gold scudi. Upon the death of Alessandro Farnese in 1592, he returned to Parma and the service of Duke Ranuccio Farnese, who commissioned Agostino Caracci to paint the portrait of Bassani now in the Museo nazionale di Capodimonte in Naples. After returning to Rome again in 1599, Bassani returned a final time to Parma, where he remained until his death. A brother, Cesare, and a nephew, Francesco Maria, were also musicians in Parma. Bassani, a charter member of the Accademia degli Intrepidi at Ferrara (founded in 1601), was particularly admired for his ornamented versions of famous madrigals for solo viola bastarda. His place in the history of late 16th-century diminution, and particularly his relationship to Merulo, Luzzaschi and Monteverdi (who came to Mantua as a viol player), may be significant.


Citación :
Familia Bassano [Bassani, Piva].

Italian family of musicians, instrument makers and composers, active in England. The family (see illustration) originated in Bassano del Grappa, about 65 km north-west of Venice, where they were known as Piva. Jeronimo [Gieronymo, Hieronymus] (i) (d ?Venice, ?1546–50), the founder of the musical dynasty, is first recorded in a contract of his father's dated 24 March 1481; in February 1502 he and his eldest son Jacomo [Jacopo] (b ? Bassano, before 1488; d Venice, 1559–66) were engaged to tune the organs in the churches of Bassano. They seem to have made the move from Bassano to Venice shortly afterwards. Jeronimo was apparently the ‘Ser Jheronimo trombon’ who worked in the trombe e piffari of the Doge of Venice around 1506–12. Numerous documents call him ‘maestro’, probably indicating the leader of an ensemble or an instrument maker. Lorenzo Marucini (1577) describes him as ‘inventor of a new bass wind instrument’ and ‘most excellent pifaro’. Strong circumstantial evidence suggests that Jeronimo was a Jew. Although he and his descendants passed for Christians, they retained some Jewish consciousness into the early 17th century and may well have been practising Judaism in secret. The family coat of arms, on which are displayed three silkworm moths and a mulberry tree, implies that the family had at some time been engaged in silk farming, a trade which the Jews introduced into Italy.

Jeronimo had six sons. At least five were wind players; most or all were also instrument makers. Alvise (d London, 15–31 Aug 1554) worked for the Scuola di San Marco, Venice, in 1515, and the Concerto Palatino in Bologna between 1519 and 1521. He and his brothers Jasper [Gasparo] (bur. London, 8 May 1577), John [Zuane] (d Venice, Sept–Dec 1570) and Anthony [Antonio] (i) (bur. London, 19 Oct 1574) served in the sackbut consort at the English court in 1531 but soon went back to Venice. Anthony returned to England in 1538 and was appointed ‘maker of divers instruments’ to the court. His brother Jacomo came with him but was not appointed to the court and apparently went back to Venice between 1542 and 1545. His descendants formed the Venetian branch of the family; (4) Giovanni Bassano was his grandson. Alvise, Jasper and John emigrated to England in 1539–40 with Baptista (bur. London, 11 April 1576); they and Anthony were appointed ‘brothers in the art or science of music’ to the court, and Anthony gave up his position as instrument maker. In 1531 the brothers had used the surname ‘de Jeronimo’; on their return to England they adopted Bassani or Bassano, and later generations used Bassano exclusively.

The five brothers in England formed a consort of ‘recorders’, which may have played other instruments including an early version of the mixed consort of Elizabethan times. Seven of their descendants also served in the recorder consort: Alvise's sons (1) Augustine and (2) Lodovico, Anthony's sons Arthur (b London, 31 Oct 1547; bur. London, 10 Sept 1624), Edward (i) (b London, 19 Oct 1551; bur. London, 25 May 1615) and (3) Jeronimo (ii), Arthur's son Anthony (ii) (b London, 15 Oct 1579; bur. London, 22 Apr 1658) and Jeronimo (ii)'s son Henry (bap. London, 8 April 1597; bur. London, 29 Aug 1665). Henry also served in the sackbut consort, as did three other Bassanos: Anthony (i)'s sons Mark Anthony (b London, 10 Jan 1546/7; d London, 11 Sep 1599) and Andrea (b London, 12 Aug 1554; bur. Horne, Surrey, 3 Aug 1626) and Jeronimo (ii)'s son Edward (ii) (bap. London, 28 Dec 1588; d London, 22 Oct 1638). Andrea's probable son Thomas (?bap. London, 27 Feb 1589; bur. London, 29 Sept 1617) apparently served in the flute consort, and Anthony (ii) deputized in it. Jeronimo (ii)'s son Scipio (bap. London, 11 Dec 1586; d London, 26 Nov 1613) probably served in the viol consort.

Besides Anthony (i), Alvise also made instruments, and John had a ‘fraterna Compagnia’ (brotherly company) with his instrument-making brother Jacomo in Venice and perhaps Anthony and Jasper. An inventory made about 1571 by Johann Jakob Fugger, superintendent of the music at the Bavarian court, of a chest of ‘beautiful and good’ instruments ‘made by the Bassani brothers’ in London lists 45 wind instruments: six unidentified (perhaps bombards, quiet shawms or bassanelli), seven Pfeiffen (perhaps flutes), ten cornetts and a fife considered as a set, twelve crumhorns and nine recorders, all tuned to organ pitch; an accompanying letter mentions a chest of six large viols and a chest of three lutes. The Bassanos presumably also made some of the instruments in the inventories of Henry VIII's collection (1542 and 1547). Edward Seymour, the Lord Protector, bought shawms from Anthony in 1539. Another Fugger, Raimund, an Augsburg banker, listed a case of 27 recorders ‘made in England’, presumably by the Bassanos, in 1566.

The making, and particularly the repairing, of instruments was continued by the next generation. It was probably Arthur, who bequeathed instruments and tools to Anthony (ii) in his will, who sold ‘rare wind instruments’ (apparently cornetts) to Brussels. Andrea jointly held (with Robert Henlake, then Edward Norgate) the office of keeper and repairer of keyboard and wind instruments at the court from 1603 until his death in 1626. Only Anthony (ii) of the succeeding generation seems to have made instruments. It was probably he who made the famous large recorders depicted in Marin Mersenne's Harmonie universelle (1636) which ‘have been sent from England to one of our kings’; Mersenne also apparently knew the Bassanos' crumhorns.

Jacomo's daughter Orsetta married a wind-instrument maker named Santo Griti; Ongaro (1985, 1992) plausibly speculates that he changed his name to Santo Bassano (d Venice, 3 Dec 1586). Santo and Jacomo entered into a business partnership with three musicians of the Doge in 1559, in which the latter became in effect their salesmen in return for a large loan; the agreement mentions cornetts, crumhorns, curtals, flutes, recorders and shawms. Santo took out a patent in 1582 to make and sell a new wind instrument, almost certainly the Bassanelli (although it may well have been invented by Jeronimo (i)).

The maker's mark of the Bassanos has been the subject of much speculation. Lasocki (1983, 1985, 1995) surmised that it was what has hitherto been called the ‘rabbit's foot’ mark found on more than 120 surviving woodwind instruments (cornetts, crumhorns, curtals, flutes, recorders and shawms), and that this mark in fact represents silkworm moths, as found on the family coat of arms. Kirk, building on this theory, suggests that the single mark was used by Jeronimo (i), the double mark by his Venetian descendants (Jacomo and Santo), and the triple mark by the English branch, especially Arthur and Anthony (ii). The HIER.S mark, found on 31 instruments may also belong to the family.

Through instrument-making and business connections the English branch kept up with Venice and made several documented visits there, presumably acting as one of the conduits through which Italian music came to England. Bassano daughters married other court musicians: Ambrosio Grasso, Joseph Lupo, Alphonso Lanier and Nicholas Lanier (i). There is no evidence that the family was related to the Venetian painter Jacopo Bassano (also known as Jacopo or Giacomo da Ponte).


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MensajeTema: Re: Contratenores   Miér Ago 30, 2006 1:29 am

Muchas gracias Bellero por la información.
Un saludo.
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MensajeTema: Re: Contratenores   Jue Ago 31, 2006 11:11 am

Andreas Scholl se ha convertido en el primer contratenor que protagoniza la última noche de los Proms:

http://www.youtube.com/watch?v=1UXr4-YDJqk

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MensajeTema: Re: Contratenores   Jue Ago 31, 2006 11:14 am

Las imágenes son estomagantes y el sonido no es demasiado bueno, pero este vídeo sirve de prueba para confirmar lo bien que canta Mera cuando le da la gana:

http://www.youtube.com/watch?v=zNbbVHnTecw&mode=related&search=

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MensajeTema: Re: Contratenores   Jue Ago 31, 2006 11:17 am

Claro, que, para estomagante, este vídeo:

http://www.youtube.com/watch?v=BPKBkjamc_s&mode=related&search=

(Lo más gracioso de todo es Gigli siguiendo la partitura para cantar un aria que no dura más de dos minutos y que cualquiera de nosotros la puede cantar de memoria sin partitura).

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MensajeTema: Re: Contratenores   Jue Ago 31, 2006 11:43 pm

Estimados foristas:

Bellero escribió:

Citación :
Andreas Scholl se ha convertido en el primer contratenor que protagoniza la última noche de los Proms:

Y a fe que se lo merece, sí señor. Para mí es, sin duda, el mejor contratenor de todos los que ha habido desde que Deller rescatara, de forma más popular, este tipo de voz. Scholl se lo ha ganado a pulso, aunque todo lo que yo diga va a sonar subjetivo, ya que soy un Schollista convencido.
No sé que les parecerá a ustedes, pero lo que realmente es inconcebible es que haya habido que esperar tanto para que esto sucediera, me refiero a que un contratenor pudiera dar el último concierto de los Proms.

Por cierto, esto sí que es dar espectáculo; parece que están en un partido de fútbol... .

Saludos Rameaunistas.
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MensajeTema: Re: Contratenores   Jue Ago 31, 2006 11:57 pm

No sólo es el primer contratenor que cierra los Proms, sino también el primer alemán.

Pero tengo que hacerle una precisión: Deller no rescató nada, porque antes que Deller ya estaban otros, entre ellos, Russell Oberlin. La diferencia entre Deller y los anteriores es que Deller empezó a grabar discos y adquirió cierta notoriedad.

En el antiguo foro, Soler nos dejó un enlace con una entrevista realizada hace unas semanas en la BBC a James Bowman. El interés de la entrevista, al margen de hacer un recorrido cronológico sonoro por los contratenores del siglo XX, son las explicaciones magistrales que da Bowman sobre las características de Oberlin, de Deller y de los que él considera las grandes figuras jóvenes de esta cuerda: Scholl, Daniels, Blaze y Taylor.

Como no podía ser de otra manera, estoy completamente de acuerdo con Bowman en su selección, aunque yo habría incluido también a Jaroussky.

http://rapidshare.de/files/28954826/Voices_Countertenor.zip.html

Para más información:

http://www.bbc.co.uk/radio3/voices/pip/7qcfi/

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:03 am

No tengo nada (creo que ya lo he dicho más veces) en contra de la homosexualidad ni de los homosexuales, pero he de admitir que algunas poses de ciertos contratenores jóvenes, declarados homosexuales, me resultan duras de digerir (por eso decía que el vídeo de Mera es un poco estomagante).

Bueno, esa es otra de las cualidades que admiro de Bowman: se puede ser homosexual sin que haya necesidad alguna de ir proclamándolo a los cuatro vientos. No atilda la voz premeditadamente, no busca descaradamente los gestos afeminados... Creo yo que cantar con voz aguda no tiene nada que ver con todo eso.

En esa entrevista, dice Bowman que unas de las cosas que más admira de la voz de Scholl es precisamente su masculinidad, lo que no deja de ser una paradoja.

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:04 am

Estimado Bellerofonte:

Citación :
Pero tengo que hacerle una precisión: Deller no rescató nada, porque antes que Deller ya estaban otros, entre ellos, Russell Oberlin. La diferencia entre Deller y los anteriores es que Deller empezó a grabar discos y adquirió cierta notoriedad.

Soy totalmente consciente de ello, de ahí que utilizase el término popular, tras lo que comenté.

Citación :
[...]y de los que él considera las grandes figuras jóvenes de esta cuerda: Scholl, Daniels, Blaze y Taylor.[...]
Citación :
[...]Como no podía ser de otra manera, estoy completamente de acuerdo con Bowman en su selección, aunque yo habría incluido también a Jaroussky.[...]

Ciertamente también yo incluiría a Jaroussky, pero añadiría otro nombre a mayores, el de Mena; y excluiría, sin género de dudas, a Taylor. Supongo que a Lesne no le considerará de los jóvenes, ¿o es que le ha excluido porque a su criterio no le parece de los mejores?

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:07 am

Taylor es un cantante descomunal, aunque no tan publicitado como otros. Hay pocos contratenores que reúnan su técnica y una voz tan bella como la suya.

Mena es un cantante de la solidez técnica a prueba de bombas, pero de una monotonía insoportable: sólo tiene un registro. Da igual que sea una cantata de Bach que un ópera de Handel.

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:12 am

Estimado Bellerofonte:

Citación :
Taylor es un cantante descomunal, aunque no tan publicitado como otros. Hay pocos contratenores que reúnan su técnica y una voz tan bella como la suya.

Mena es un cantante de la solidez técnica a prueba de bombas, pero de una monotonía insoportable: sólo tiene un registro. Da igual que sea una cantata de Bach que un ópera de Handel.

¿Estamos hablando de los mismos personajes... Rolling Eyes ?
¿Del canadiense Daniel Taylor y del vitoriano Carlos Mena?

Aquí si que no nos vamos a poner de acuerdo, me temo.

Saludos Rameaunistas.
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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:13 am

¿Ha escuchado mucho a los dos?

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:16 am

Estimado Bellerofonte:

Citación :
¿Ha escuchado mucho a los dos?

No sé a que se refiere con mucho, pero creo que sí que les he escuchado bastante, ¿por?

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 12:23 am

Pues porque creo que, al menos en el caso de Taylor, su juicio es un tanto osado.

No me diga que lo ha escuchado en Rodelinda, porque en esa grabación están mal todos.

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 10:21 am

Estimado Bellerofonte:

Citación :
Pues porque creo que, al menos en el caso de Taylor, su juicio es un tanto osado.

No me diga que lo ha escuchado en Rodelinda, porque en esa grabación están mal todos.

Pues bueno, que quiere que le diga si esa es la opinión que usted tiene.
No creo que haya sido osado, de hecho, vuelvo a reiterar mi oposición a que esté en esa lista.
No piense que lo digo por decir, no creo que tenga un nivel comparable al resto de los que allí han aparecido y ya está, es simple. Y para que se quede tranquilo, lo he escuchado en varias ocasiones, ayer por la tarde sin ir más lejos, y no me termina de convencer.

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MensajeTema: Re: Contratenores   Vie Sep 01, 2006 10:30 am

Yo creo que se está equivocando con otro Taylor. Una pesona de sus conocimientos musicales y de su sensibilidad no puede tener ese juicio del auténtico Daniel Taylor. So pena que me esté gastando una broma, ¿no?

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